Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Jelenia Góra ul. Wolności 259 (Cieplice)

Terapia

Terapia prowadzona w naszej poradni ma na celu objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną.

Terapia ma na celu udzielenie pomocy dzieciom i ich rodzicom odpowiednio do zdiagnozowanych problemów i zaburzeń.

Jest prowadzona indywidualnie i grupowo (w zależności od potrzeb).

Prowadzimy następujące formy terapii dla dzieci i młodzieży:

 

FORMY PRACY GRUPOWEJ:

  • zajęcia terapeutyczne grupowe w zakresie pracy nad dojrzałością szkolną, grupowe dla dzieci z okresu rocznego przygotowania do rozpoczęcia nauki w szkole
  • terapia grupowa dla dzieci z niepłynnym mówieniem
  • terapia korekcyjno-kompensacyjna (grupy 2 osobowe)
  • terapia pedagogiczna dla dzieci z trudnościami w pisaniu
  • wspomaganie rozwoju małego dziecka
  • terapia grupowa dla młodzieży z zaburzeniami adaptacyjnymi
  • Szkoła dla Rodziców

 

FORMY PRACY INDYWIDUALNEJ:

  • terapia pedagogiczna z elementami integracji sensorycznej
  • terapia pedagogiczna dzieci z deficytami i opóźnieniami rozwojowymi 0-6r.ż. 
  • terapia pedagogiczna dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki
  • terapia pedagogiczna dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu
  • terapia pedagogiczna dla uczniów z wadą słuchu
  • terapia psychologiczna: zaburzenia lękowe, zaburzenia adaptacyjne, trudności emocjonalne i społeczne, deficyty z zakresu radzenia sobie ze stresem, trudności z nauką
  • psychoterapia dzieci i młodzieży
  • terapia systemowa rodzin 
  • wsparcie psychoterapeutyczne dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu
  • wsparcie dziecka przewlekle chorego oraz jego rodziny
  • wczesne wspomaganie rozwoju
  • terapia EEG Biofeedback
  • terapia logopedyczna

Nasi konsultanci dla szkół i placówek

PRZYDZIAŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK
W ZAKRESIE PEŁNIENIA FUNKCJI KONSULTANTA - DORADCY

NA ROK SZKOLNY 2024/2025

 

PRZEDSZKOLA

Przedszkola Publiczne

 

Małgorzata Tarasiewicz–Fortuna

 

Małgorzata Miszczyk

Przedszkola Niepubliczne

Anna Jaglewicz

 

SZKOŁY PODSTAWOWE

SP nr 2

 Agnieszka Masternak

SP nr 3

 Weronika Sawicz

SP nr 5

 Katarzyna Andziak

SP nr 6

 Beata Poleszczuk

SP nr 7

 Katarzyna Andziak

SP nr 8

 Ilona Zawiasa

SP nr 10

 Katarzyna Kobylak

SP nr 11

 Beata Kozak- Gąska

SP nr 13

 Beata Zielińska

SP nr 15

 Weronika Sawicz

 

 

SZKOŁY PONADPOSTAWOWE

Liceum Ogólnokształcące Nr 1

 Justyna Starak- Szaban

Liceum Ogólnokształcące Nr 2

 Renata Szczepanik

Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych Nr 2

 Anna Chrapusta

Zespół Szkół Rzemiosł Artystycznych

 Beata Poleszczuk

Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych

 Beata Zielińska

Zespół Szkół Elektronicznych

 Renata Szczepanik

Zespół Szkół Ekonomiczno - Turystycznych

 Anna Chrapusta

Zespół Szkół Technicznych „Mechanik”

 Agnieszka Masternak

Zespół Szkół Przyrodniczo - Usługowych i Bursy Szkolnej

 Dominika Rusnak- Kasperek

                                            DZIAŁ ZAWODOWY

Renata Szczepanik  
 Ilona Zawiasa  
   

Poradnictwo zawodowe prowadzone w szkołach zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem i ofertą poradni. 

PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE

Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii

 

Dom Dziecka „Dąbrówka”

 w zależności od miejsca edukacji dziecka

Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy

 

Bursa Szkolna Nr 1

Bursa Szkolna Nr 2

 w zależności od potrzeb

 

 w zależności od potrzeb

 w zależności od potrzeb

                                                   OPIEKA LOGOPEDYCZNA

PRZEDSZKOLA

Dzieci w wieku 0-3 r.ż.

Agnieszka Konieczko

MP nr 2

Dagmara Leśko- Pohoska

MP nr 4

 Edyta Jurzak- Kokotowska

MP nr 10

 Dorota Włodarczyk

MP nr 11

 Agnieszka Konieczko

MP nr 13

 Dagmara Leśko- Pohoska

MP nr 14

 Wioletta Barciś

MP nr 19

 Wioletta Barciś

MP nr 27

 Wioletta Barciś

Niepubliczne Przedszkole „Piątka 5”

 Dagmara Leśko- Pohoska

Niepubliczne Przedszkole „Zaczarowany Parasol”

 Dorota Włodarczyk

Niepubliczne Przedszkole „Tuptuś”

 Wioletta Barciś

Niepubliczne Przedszkole „Promyczek”

 Edyta Jurzak- Kokotowska

Niepubliczne Przedszkole "Bajkoland"

 Wioletta Barciś

Niepubliczne Przedszkole „Kacperek”

 Wioletta Barciś

Niepubliczne Przedszkole „Stokrotka”

 Agnieszka Konieczko

Niepubliczne Przedszkole „Bajka”

 Edyta Jurzak-Kokotowska

Niepubliczne Przedszkole "Ence Pence"

 Wioletta Barciś

Niepubliczne Przedszkole "Kraina Smyka"

 Dagmara Leśko- Pohoska

Niepubliczne Przedszkole "Fantazja"  Agnieszka Konieczko

Niepubliczne Przedszkole "Montessori"

 Wioletta Barciś

Niepubliczne Przedszkole "Król Maciuś"

 Edyta Jurzak- Kokotowska

Przedszkole Językowe „Akademia Happy Kids”

 Dorota Włodarczyk

Niepubliczne Przedszkole "Kul-Skul"

Edyta Jurzak-Kokotowska

Prywatny żłobek "Radosne Tuptusie"

Dorota Włodarczyk

 

 

SZKOŁY PODSTAWOWE

SP nr 2

 Dagmara Leśko- Pohoska

SP nr 3

 Dorota Włodarczyk

SP nr 5

 Edyta Jurzak- Kokotowska

SP nr 6

 Agnieszka Konieczko

SP nr 7

 Edyta Jurzak- Kokotowska

SP nr 8

 Dorota Włodarczyk

SP nr 10

 Edyta Jurzak- Kokotowska

SP nr 11

 Wioletta Barciś

SP nr 13

 Dorota Włodarczyk

SP nr 15

 Agnieszka Konieczko

Społeczna Szkoła Podstawowa

 Edyta Jurzak- Kokotowska

MOS – szkoła podstawowa

 Dorota Włodarczyk

SP Katolicka

 Edyta Jurzak- Kokotowska

  

SZKOŁY PONADPODSTAWOWE

Liceum Ogólnokształcące Nr 1

 Edyta Jurzak- Kokotowska

Liceum Ogólnokształcące Nr 2

 Wioletta Barciś

Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych Nr 2

 Dorota Włodarczyk

Zespół Szkół Rzemiosł Artystycznych

 Agnieszka Konieczko

Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych

 Dorota Włodarczyk

Zespół Szkół Elektronicznych

 Wioletta Barciś

Zespół Szkół Ekonomiczno - Turystycznych

 Wioletta Barciś

Zespół Szkół Technicznych „Mechanik”

 Edyta Jurzak- Kokotowska

Zespół Szkół Przyrodniczo - Usługowych i Bursy Szkolnej

 Agnieszka Konieczko

Współpraca ze środowiskiem

Nasza poradnia realizuje współpracę ze środowiskiem w szczególności przez:

1) udzielanie nauczycielom, wychowawcom pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,

2) współpracę z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez te placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych

3) udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,

4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,

5) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.

 

W ramach współpracy ze środowiskiem prowadzimy:

 

  • konsultacje indywidualne dla nauczycieli, pedagogów i wychowawców na terenie placówek i na terenie poradni,
  • spotkania szkoleniowo-dyskusyjne dla nauczycieli i wychowawców,
  • pomoc nauczycielom w konstruowaniu IPET,
  • zajęcia psychoedukacyjne i profilaktyczne prowadzone w szkołach,
  • udział w pracach Zespołów Wychowawczych,
  • dyżury konsultantów poradni na terenie szkół i placówek,
  • wspomaganie metodyczne pedagogów szkół i placówek w ramach Otwartej Pracowni Edukacyjnej Pedagogów Szkolnych.

Współpracujemy również z instytucjami z terenu naszego miasta działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i ich rodzin:

  • Poradnia Zdrowia Psychicznego
  • Policja
  • Kuratorzy sądowi
  • Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
  • MONAR
  • MOPS
  • CIZ
  • PUP
  • Ośrodek Interwencji Kryzysowej (udział w pracach grup roboczych powołanych przy Zespole Interdyscyplinarnym działającym w naszym mieście na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie),
  • Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka
  • RODK

Wczesne wspomaganie

Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w poradni realizowane jest przez:

  • Diagnostykę potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz zdrowotnych dzieci połączoną

    z ustaleniem form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno-wychowawczej oraz opieki i kształcenia specjalnego.

  • Pomoc rodzinie w rozpoznawaniu niepełnosprawności dziecka.
  • Współpracę z ośrodkami zajmującymi się wspomaganiem rozwoju dzieci.
  • Ustalanie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania

    i wsparcia rodziny dziecka oraz prowadzenie różnego rodzaju form terapii
    w stosunku do dzieci.

  • Opracowywanie i realizację z dziećmi i ich rodzinami indywidualnych programów wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka.
  • Prowadzenie spotkań indywidualnych i grupowych psychoedukacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych z dziećmi, rodzicami w celu niesienia pomocy psychologicznej. Udzielanie pomocy rodzinie w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej na nie reakcji.
  • Dokumentowanie działań prowadzonych w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.

 

Zasady rekrutacji dzieci do wczesnego wspomagania:

  1. Opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania.
  2. Rejonizacja: rejon poradni zgodnie z miejscem zamieszkania lub rejon poradni zgodnie z przynależnością do przedszkola.
  3. Wiek dziecka – do 6 roku życia lub rozpoczęcia nauki w szkole
    • w pierwszej kolejności dzieci do 3 roku życia
  4. Edukacja przedszkolna:
    • w pierwszej kolejności dzieci nie uczęszczające do przedszkola
    • w następnej kolejności dzieci uczęszczające do przedszkoli, które nie udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  5. Tylko w przypadku wolnych miejsc:
    • dzieci realizujące opinię wczesnego wspomagania w Ośrodku Wczesnej Interwencji lub w innej poradni
    • dzieci realizujące wychowanie przedszkolne w Przedszkolu Integracyjnym,
    • dzieci realizujące wychowanie przedszkolne w Zespole Szkół i Placówek Specjalnych

Orzecznictwo

Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej orzeka o potrzebie:

  • nauczania indywidualnego,
  • kształcenia specjalnego,
  • zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
  • wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.

Zespól Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jeleniej Górze wydaje orzeczenia:

  • dla dzieci z terenu miasta Jeleniej Góry w zakresie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i nauczania indywidualnego
  • dla dzieci z terenu powiatów: kamiennogórskiego, jeleniogórskiego i miasta Jeleniej Góry w zakresie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących, dzieci niesłyszących i słabosłyszących oraz dzieci z autyzmem

Orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego wydawane są dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.

Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjni-wychowawczych indywidualnych lub zespołowych wydawane są dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.

Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawane są od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.

Rodzic lub uczeń pełnoletni składający wniosek o wydanie orzeczenia powinien dostarczyć odpowiednie zaświadczenie lekarskie. Wnioskodawca dołącza do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, lekarskich i innych specjalistycznych.

Orzeczenie wydaje się po dostarczeniu tych dokumentów oraz przeprowadzeniu badań przez pracowników Poradni.

Druki do pobrania ze strony internetowej lub osobiście w sekretariacie poradni.

Szukaj