Terapia
Terapia prowadzona w naszej poradni ma na celu objęcie dzieci i młodzieży oraz rodziców bezpośrednią pomocą psychologiczną, pedagogiczną i logopedyczną.
Terapia ma na celu udzielenie pomocy dzieciom i ich rodzicom odpowiednio do zdiagnozowanych problemów i zaburzeń.
Jest prowadzona indywidualnie i grupowo (w zależności od potrzeb).
Prowadzimy następujące formy terapii dla dzieci i młodzieży:
FORMY PRACY GRUPOWEJ:
- zajęcia terapeutyczne grupowe w zakresie pracy nad dojrzałością szkolną, grupowe dla dzieci z okresu rocznego przygotowania do rozpoczęcia nauki w szkole
- terapia grupowa dla dzieci z niepłynnym mówieniem
- terapia korekcyjno-kompensacyjna (grupy 2 osobowe)
- terapia pedagogiczna dla dzieci z trudnościami w pisaniu
- wspomaganie rozwoju małego dziecka
- terapia grupowa dla młodzieży z zaburzeniami adaptacyjnymi
- Szkoła dla Rodziców
FORMY PRACY INDYWIDUALNEJ:
- terapia pedagogiczna z elementami integracji sensorycznej
- terapia pedagogiczna dzieci z deficytami i opóźnieniami rozwojowymi 0-6r.ż.
- terapia pedagogiczna dzieci z trudnościami w uczeniu się matematyki
- terapia pedagogiczna dla dzieci z trudnościami w pisaniu i czytaniu
- terapia pedagogiczna dla uczniów z wadą słuchu
- terapia psychologiczna: zaburzenia lękowe, zaburzenia adaptacyjne, trudności emocjonalne i społeczne, deficyty z zakresu radzenia sobie ze stresem, trudności z nauką
- psychoterapia dzieci i młodzieży
- terapia systemowa rodzin
- wsparcie psychoterapeutyczne dla rodziców dzieci ze spektrum autyzmu
- wsparcie dziecka przewlekle chorego oraz jego rodziny
- wczesne wspomaganie rozwoju
- terapia EEG Biofeedback
- terapia logopedyczna
Nasi konsultanci dla szkół i placówek
PRZYDZIAŁ SZKÓŁ I PLACÓWEK
W ZAKRESIE PEŁNIENIA FUNKCJI KONSULTANTA - DORADCY
NA ROK SZKOLNY 2024/2025
PRZEDSZKOLA |
|
Przedszkola Publiczne
|
Małgorzata Tarasiewicz–Fortuna Małgorzata Miszczyk |
Przedszkola Niepubliczne |
Anna Jaglewicz |
SZKOŁY PODSTAWOWE |
|
SP nr 2 |
Agnieszka Masternak |
SP nr 3 |
Weronika Sawicz |
SP nr 5 |
Katarzyna Andziak |
SP nr 6 |
Beata Poleszczuk |
SP nr 7 |
Katarzyna Andziak |
SP nr 8 |
Ilona Zawiasa |
SP nr 10 |
Katarzyna Kobylak |
SP nr 11 |
Beata Kozak- Gąska |
SP nr 13 |
Beata Zielińska |
SP nr 15 |
Weronika Sawicz |
SZKOŁY PONADPOSTAWOWE |
|
Liceum Ogólnokształcące Nr 1 |
Justyna Starak- Szaban |
Liceum Ogólnokształcące Nr 2 |
Renata Szczepanik |
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych Nr 2 |
Anna Chrapusta |
Zespół Szkół Rzemiosł Artystycznych |
Beata Poleszczuk |
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych |
Beata Zielińska |
Zespół Szkół Elektronicznych |
Renata Szczepanik |
Zespół Szkół Ekonomiczno - Turystycznych |
Anna Chrapusta |
Zespół Szkół Technicznych „Mechanik” |
Agnieszka Masternak |
Zespół Szkół Przyrodniczo - Usługowych i Bursy Szkolnej |
Dominika Rusnak- Kasperek |
DZIAŁ ZAWODOWY
Renata Szczepanik | |
Ilona Zawiasa | |
Poradnictwo zawodowe prowadzone w szkołach zgodnie ze zgłaszanym zapotrzebowaniem i ofertą poradni.
PLACÓWKI OPIEKUŃCZO-WYCHOWAWCZE |
|
Młodzieżowy Ośrodek Socjoterapii |
|
Dom Dziecka „Dąbrówka” |
w zależności od miejsca edukacji dziecka |
Specjalny Ośrodek Szkolno -Wychowawczy
Bursa Szkolna Nr 1 Bursa Szkolna Nr 2 |
w zależności od potrzeb
w zależności od potrzeb w zależności od potrzeb |
OPIEKA LOGOPEDYCZNA
PRZEDSZKOLA |
|
Dzieci w wieku 0-3 r.ż. |
Agnieszka Konieczko |
MP nr 2 |
Dagmara Leśko- Pohoska |
MP nr 4 |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
MP nr 10 |
Dorota Włodarczyk |
MP nr 11 |
Agnieszka Konieczko |
MP nr 13 |
Dagmara Leśko- Pohoska |
MP nr 14 |
Wioletta Barciś |
MP nr 19 |
Wioletta Barciś |
MP nr 27 |
Wioletta Barciś |
Niepubliczne Przedszkole „Piątka 5” |
Dagmara Leśko- Pohoska |
Niepubliczne Przedszkole „Zaczarowany Parasol” |
Dorota Włodarczyk |
Niepubliczne Przedszkole „Tuptuś” |
Wioletta Barciś |
Niepubliczne Przedszkole „Promyczek” |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
Niepubliczne Przedszkole "Bajkoland" |
Wioletta Barciś |
Niepubliczne Przedszkole „Kacperek” |
Wioletta Barciś |
Niepubliczne Przedszkole „Stokrotka” |
Agnieszka Konieczko |
Niepubliczne Przedszkole „Bajka” |
Edyta Jurzak-Kokotowska |
Niepubliczne Przedszkole "Ence Pence" |
Wioletta Barciś |
Niepubliczne Przedszkole "Kraina Smyka" |
Dagmara Leśko- Pohoska |
Niepubliczne Przedszkole "Fantazja" | Agnieszka Konieczko |
Niepubliczne Przedszkole "Montessori" |
Wioletta Barciś |
Niepubliczne Przedszkole "Król Maciuś" |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
Przedszkole Językowe „Akademia Happy Kids” |
Dorota Włodarczyk |
Niepubliczne Przedszkole "Kul-Skul" |
Edyta Jurzak-Kokotowska |
Prywatny żłobek "Radosne Tuptusie" |
Dorota Włodarczyk |
SZKOŁY PODSTAWOWE |
|
SP nr 2 |
Dagmara Leśko- Pohoska |
SP nr 3 |
Dorota Włodarczyk |
SP nr 5 |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
SP nr 6 |
Agnieszka Konieczko |
SP nr 7 |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
SP nr 8 |
Dorota Włodarczyk |
SP nr 10 |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
SP nr 11 |
Wioletta Barciś |
SP nr 13 |
Dorota Włodarczyk |
SP nr 15 |
Agnieszka Konieczko |
Społeczna Szkoła Podstawowa |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
MOS – szkoła podstawowa |
Dorota Włodarczyk |
SP Katolicka |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
SZKOŁY PONADPODSTAWOWE |
|
Liceum Ogólnokształcące Nr 1 |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
Liceum Ogólnokształcące Nr 2 |
Wioletta Barciś |
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych Nr 2 |
Dorota Włodarczyk |
Zespół Szkół Rzemiosł Artystycznych |
Agnieszka Konieczko |
Zespół Szkół Ogólnokształcących i Technicznych |
Dorota Włodarczyk |
Zespół Szkół Elektronicznych |
Wioletta Barciś |
Zespół Szkół Ekonomiczno - Turystycznych |
Wioletta Barciś |
Zespół Szkół Technicznych „Mechanik” |
Edyta Jurzak- Kokotowska |
Zespół Szkół Przyrodniczo - Usługowych i Bursy Szkolnej |
Agnieszka Konieczko |
Współpraca ze środowiskiem
Nasza poradnia realizuje współpracę ze środowiskiem w szczególności przez:
1) udzielanie nauczycielom, wychowawcom pomocy w rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci i młodzieży,
2) współpracę z przedszkolami, szkołami i placówkami w udzielaniu i organizowaniu przez te placówki pomocy psychologiczno-pedagogicznej oraz opracowywaniu i realizowaniu indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych
3) udzielanie nauczycielom i wychowawcom pomocy w rozwiązywaniu problemów dydaktycznych i wychowawczych,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci i młodzieży,
5) prowadzenie edukacji dotyczącej ochrony zdrowia psychicznego wśród dzieci i młodzieży, rodziców i nauczycieli.
W ramach współpracy ze środowiskiem prowadzimy:
- konsultacje indywidualne dla nauczycieli, pedagogów i wychowawców na terenie placówek i na terenie poradni,
- spotkania szkoleniowo-dyskusyjne dla nauczycieli i wychowawców,
- pomoc nauczycielom w konstruowaniu IPET,
- zajęcia psychoedukacyjne i profilaktyczne prowadzone w szkołach,
- udział w pracach Zespołów Wychowawczych,
- dyżury konsultantów poradni na terenie szkół i placówek,
- wspomaganie metodyczne pedagogów szkół i placówek w ramach Otwartej Pracowni Edukacyjnej Pedagogów Szkolnych.
Współpracujemy również z instytucjami z terenu naszego miasta działającymi na rzecz dzieci, młodzieży i ich rodzin:
- Poradnia Zdrowia Psychicznego
- Policja
- Kuratorzy sądowi
- Miejska Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
- MONAR
- MOPS
- CIZ
- PUP
- Ośrodek Interwencji Kryzysowej (udział w pracach grup roboczych powołanych przy Zespole Interdyscyplinarnym działającym w naszym mieście na rzecz przeciwdziałania przemocy w rodzinie),
- Terenowy Komitet Ochrony Praw Dziecka
- RODK
Wczesne wspomaganie
Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka w poradni realizowane jest przez:
- Diagnostykę potrzeb rozwojowych, edukacyjnych oraz zdrowotnych dzieci połączoną
z ustaleniem form pomocy psychologiczno-pedagogicznej, profilaktyczno-wychowawczej oraz opieki i kształcenia specjalnego.
- Pomoc rodzinie w rozpoznawaniu niepełnosprawności dziecka.
- Współpracę z ośrodkami zajmującymi się wspomaganiem rozwoju dzieci.
- Ustalanie kierunków i harmonogramu działań w zakresie wczesnego wspomagania
i wsparcia rodziny dziecka oraz prowadzenie różnego rodzaju form terapii
w stosunku do dzieci. - Opracowywanie i realizację z dziećmi i ich rodzinami indywidualnych programów wczesnego wspomagania, z uwzględnieniem działań wspomagających rodzinę dziecka.
- Prowadzenie spotkań indywidualnych i grupowych psychoedukacyjnych, profilaktycznych, terapeutycznych z dziećmi, rodzicami w celu niesienia pomocy psychologicznej. Udzielanie pomocy rodzinie w odpowiedniej interpretacji zachowań dziecka i prawidłowej na nie reakcji.
- Dokumentowanie działań prowadzonych w ramach indywidualnego programu wczesnego wspomagania.
Zasady rekrutacji dzieci do wczesnego wspomagania:
- Opinia Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej o potrzebie wczesnego wspomagania.
- Rejonizacja: rejon poradni zgodnie z miejscem zamieszkania lub rejon poradni zgodnie z przynależnością do przedszkola.
- Wiek dziecka – do 6 roku życia lub rozpoczęcia nauki w szkole
- w pierwszej kolejności dzieci do 3 roku życia
- Edukacja przedszkolna:
- w pierwszej kolejności dzieci nie uczęszczające do przedszkola
- w następnej kolejności dzieci uczęszczające do przedszkoli, które nie udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej
- Tylko w przypadku wolnych miejsc:
- dzieci realizujące opinię wczesnego wspomagania w Ośrodku Wczesnej Interwencji lub w innej poradni
- dzieci realizujące wychowanie przedszkolne w Przedszkolu Integracyjnym,
- dzieci realizujące wychowanie przedszkolne w Zespole Szkół i Placówek Specjalnych
Orzecznictwo
Zespół Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej orzeka o potrzebie:
- nauczania indywidualnego,
- kształcenia specjalnego,
- zajęć rewalidacyjno-wychowawczych,
- wczesnego wspomagania rozwoju dziecka.
Zespól Orzekający Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej w Jeleniej Górze wydaje orzeczenia:
- dla dzieci z terenu miasta Jeleniej Góry w zakresie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego, zajęć rewalidacyjno-wychowawczych i nauczania indywidualnego
- dla dzieci z terenu powiatów: kamiennogórskiego, jeleniogórskiego i miasta Jeleniej Góry w zakresie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego oraz o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci niewidomych i słabo widzących, dzieci niesłyszących i słabosłyszących oraz dzieci z autyzmem
Orzeczenia o potrzebie nauczania indywidualnego wydawane są dla dzieci i młodzieży, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego wydawane są dla dzieci i młodzieży z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, wymagającymi stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.
Orzeczenia o potrzebie zajęć rewalidacyjni-wychowawczych indywidualnych lub zespołowych wydawane są dla dzieci i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim.
Opinie o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka wydawane są od chwili wykrycia niepełnosprawności do podjęcia nauki w szkole.
Rodzic lub uczeń pełnoletni składający wniosek o wydanie orzeczenia powinien dostarczyć odpowiednie zaświadczenie lekarskie. Wnioskodawca dołącza do wniosku posiadaną dokumentację uzasadniającą wniosek, w szczególności wyniki obserwacji i badań psychologicznych, pedagogicznych, lekarskich i innych specjalistycznych.
Orzeczenie wydaje się po dostarczeniu tych dokumentów oraz przeprowadzeniu badań przez pracowników Poradni.
Druki do pobrania ze strony internetowej lub osobiście w sekretariacie poradni.
Strona 1 z 2