Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna

Jelenia Góra ul. Wolności 259 (Cieplice)

Dekalog dla nauczycieli dzieci dyslektycznych

"Dekalog dla nauczycieli dzieci dyslektycznych"
/autorstwa prof. dr hab. M. Bogdanowicz/

NIE

  • Nie traktuj ucznia jak chorego, kalekiego, niezdolnego, złego lub leniwego.
  • Nie karz, nie wyśmiewaj w nadziei, że zmobilizujesz go do pracy.
  • Nie łudź się, że "sam z tego wyrośnie", "weźmie się w garść", "przysiadzie fałdów" lub, że ktoś go z tego "wyleczy".
  • Nie spodziewaj się, że kłopoty ucznia pozbawionego specjalistycznej pomocy ograniczą się do czytania i pisania i skończą się w młodszych klasach szkoły podstawowej.
  • Nie ograniczaj uczniowi zajęć pozalekcyjnych, aby miał więcej czasu na naukę, ale

    i nie zwalniaj go z systematycznych ćwiczeń i pracy nad sobą.

 

Czytaj więcej...

Przykłady ćwiczeń w czytaniu i pisaniu

Przykłady ćwiczeń w czytaniu i pisaniu

(za: M. Bogdanowicz, Recepty na dobre czytanie i pisanie, [w:] Jak pomóc dziecku z dysortorafią, ODN Zielona Góra 2000)

"Czytanie na raty"

Uczeń młodszy

  1. Dziecko czyta na głos - zależnie od możliwości: od jednej lub kilku linijek tekstu do 1/2 strony,
  2. Dziecko czyta razem z Dorosłym na głos ("chórem", dorosły nieco ciszej) - dwa razy więcej, np. od dwóch linijek do l strony,
  3. Dorosły - matka czyta dziecku na głos - trzy razy więcej, np. od trzech linijek do 3 stron,
  4. Dziecko czyta samo po cichu - cztery razy więcej, np. od 4 linijek

    do 4 stron; powtórka całego cyklu (pkt 1-4)

  5. Streszczenie przeczytanego tekstu (ustne - opowiadanie lub pisemne

    - w formie planu czy wypracowania) lub dyskusja nad tekstem.

 

Czytaj więcej...

Nauczanie indywidualne - za i przeciw.

NAUCZANIE INDYWIDUALNE

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r.
w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, a także

Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające
w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych dotyczące indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, określają potrzebę wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, dla tych, których stan zdrowia uniemożliwia lub utrudnia uczęszczanie do szkoły.

Mimo jednoznaczności przepisu nauczanie indywidualne budzi wiele emocji i kontrowersji.

 

Czytaj więcej...

Jak wspomóc dziecko w wyborze zawodu?

Wskazówki dla rodziców uczniów klas III gimnazjum oraz klas maturalnych.

Renata Szczepanik – doradca zawodowy, psycholog, pedagog

 

Wybór zawodu jest decyzją ryzykowną, podejmowana w sytuacji dużej niepewności, w świecie ciągle zmieniającym się. Młodzi ludzie znajdują się zatem w trudnej sytuacji, często korzystają z pomocy i sugestii innych osób. Badania naukowe wskazują, że właśnie rodzice są najważniejszymi doradcami swoich dzieci. To z ich opinią i wskazówkami młodzież najbardziej się liczy. Rola rodziców w procesie podejmowania decyzji edukacyjno – zawodowej jest ogromna. Jak więc pomóc swojemu dziecku w planowaniu dalszej kariery szkolnej i zawodowej?

 

Czytaj więcej...

Szukaj

Adres Poradni

Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna w Jeleniej Górze

58-560 Jelenia Góra

ul. Wolności 259

tel. 75 647 30 01
kom. +48 533 991 796
fax 75 647 30 03

Czynne:
pon. czw.: 8.00 - 18.00
piątek: 8.00 - 16.00

Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

Oglądający stronę

Odwiedza nas 14 gości oraz 0 użytkowników.