Nauczanie indywidualne - za i przeciw.
NAUCZANIE INDYWIDUALNE
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r.
w sprawie sposobu i trybu organizowania indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego i indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, a także
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 18 września 2008 r.
w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające
w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych dotyczące indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, określają potrzebę wydania orzeczenia o potrzebie indywidualnego nauczania dzieci i młodzieży, dla tych, których stan zdrowia uniemożliwia lub utrudnia uczęszczanie do szkoły.
Mimo jednoznaczności przepisu nauczanie indywidualne budzi wiele emocji i kontrowersji.
Wynikają one zarówno ze skutków finansowych podejmowanych decyzji, jak
i z innych negatywnych następstw dla psychospołecznego rozwoju dziecka
i jego postępów w nauce.
Nauczanie indywidualne wskazane jest dla dzieci i młodzieży, które czasowo,
z powodu choroby, pozbawione są możliwości nauki w systemie klasowym.
Daje:
-
możliwość kontynuacji nauki w przypadkach chorób przewlekłych pod kierunkiem nauczycieli,
-
możliwość częściowego uczestnictwa w życiu klasy,
-
możliwość wsparcia ze strony nauczyciela, którego uczeń dobrze zna
i ma do niego zaufanie (funkcja terapeutyczna - wzrost poczucia bezpieczeństwa), -
nauczycielowi daje możliwość lepszego poznania dziecka, jego środowiska domowego, rzeczywistych możliwości i umiejętności.
Jednakże nauczanie indywidualne zwłaszcza długotrwałe i przedłużające się) powoduje szereg nieprawidłowości w rozwoju dzieci i młodzieży. Należą do nich:
-
zaburzenia społecznych relacji rówieśniczych - izolacja od grupy rówieśniczej, poczucie inności,
-
poczucie odrzucenia przez grupę rówieśniczą,
-
brak wiary w siebie, poczucie mniejszej wartości, wycofywanie się
w sytuacjach z góry postrzeganych, jako trudne, -
brak zdolności do samodzielnej pracy,
-
uczy mechanizmów „ucieczki w chorobę” przy napotykanych trudnościach także w późniejszym życiu,
-
nadwrażliwość i załamywanie się przy najmniejszych niepowodzeniach życiowych,
-
lęk przed oceną kolegów i powrotem do klasy,
-
utrata możliwości obiektywnej oceny swoich osiągnięć.
Nauczanie indywidualne powoduje:
-
obniżenie poziomu wiadomości w stosunku do uczniów uczących się w klasie –ograniczony program i pensum godzin (np. zamiast 28 godzin - 10 godzin tygodniowo nauczania indywidualnego),
-
znaczne ograniczenia w zakresie przygotowania do dalszej edukacji - rodzice i nauczyciele biorą pod uwagę doraźne korzyści bez przyszłościowego spojrzenia na dalsze losy edukacyjne i życiowe dziecka.
Podsumowując:
-
-
Nauczanie indywidualne należy zawsze rozpatrywać indywidualnie, biorąc pod uwagę przede wszystkim stan zdrowia dziecka, możliwości psychofizyczne, jego specyficzne zaburzenia, określając szczegółową formę realizacji.
-
Nauczanie indywidualne nie jest formą korepetycji ani zajęć wyrównawczych, nie jest rozwiązaniem trudności dziecka
w opanowaniu materiału przewidzianego programem nauczania. Nie jest też receptą na trudności wychowawcze, jakie sprawia dziecko w klasie – wręcz przeciwnie, czasowa izolacja od grupy rówieśniczej często (po powrocie do szkoły) te trudności potęguje i uniemożliwia kontynuowanie nauki
z rówieśnikami. -
Jest wsparciem dla dziecka w okresie choroby lub pogorszenia stanu zdrowia utrudniającego w znacznym stopniu funkcjonowanie w warunkach szkolnych. Zagadnienia dotyczące trudności dziecka w opanowaniu materiału przewidzianego programem nauczania regulują odrębne przepisy i szczegółowa analiza podstaw programowych na każdym poziomie. Uczniowie powinni mieć możliwość realizacji programu dostosowanego do ich psychofizycznych możliwości (indywidualny program edukacyjny) bez wyłączania z grupy rówieśniczej. Grupa rówieśnicza na każdym etapie rozwoju jest jego swoistym wyznacznikiem, umożliwia rozwój społeczny, który z punktu widzenia psychologii rozwojowej, jest równie istotny jak rozwój poznawczy.
-